Wednesday, August 20, 2008

Applegate Underwent Breast Removal to Stop Cancer

Actress Christina Applegate Had Double Mastectomy, Is Now 'Free' of Cancer
By BRIAN O'KEEFE and LEE FERRANAug. 19, 2008
A month after being diagnosed with breast cancer, actress Christina Applegate, 36, is "100 percent" cancer-free, she told "Good Morning America's" Robin Roberts in an exclusive interview.
"I'm clear. Absolutely 100 percent clear and clean," the star of ABC TV's "Samantha Who?" said. "It did not spread -- they got everything out, so I'm definitely not going to die from breast cancer."
But the price she paid for that peace of mind was high.
To be sure the cancer would be completely excised, and that there would be a reduced chance of it returning despite Applegate testing positive for the BRCA1 breast cancer gene, the actress opted to have both her breasts removed in an operation known as a prophylactic double mastectomy, even though cancerous lumps were only found in one breast.
"My decision, after looking at all the treatment plans that were possibilities for me, the only one that seemed the most logical and the one that was going to work for me was to have a bilateral mastectomy," Applegate said.
Three weeks ago, she had the dramatic operation rather than undergoing other longer-term treatments like radiation or chemotherapy.
"I didn't want to go back to the doctors every four months for testing and squishing and everything. I just wanted to kind of get rid of this whole thing for me. This was the choice that I made and it was a tough one."
Though she will be undergoing breast reconstruction surgery over the next eight months, Applegate said the emotional toll has been heavy.
"Sometimes, you know, I cry. And sometimes I scream. And I get really angry. And I get really upset, you know, into wallowing in self-pity sometimes. And I think that it's all part of the healing," she said.
But Applegate is healthy and calm now, due to both her unflappible sense of humor -- "I'm going to have the best boobs in the nursing home" -- and the powerful inspiration she gained from her mother, Nancy Priddy, a repeat breast cancer survivor.
"She's been sort of this quiet warrior in the back and has been a great support, and just telling me that I was going to be OK. And I knew I was going to be OK. I've watched her," she said.

5 comments:

Elyani said...

Sima, apakah operasi semacam ini pernah dicoba di Indonesia? Saya setuju dengan keputusan Christina Applegate. Daripada menyisakan satu dan kemudian menyebar, lebih baik di operasi dua2nya kalau memang bisa sembuh dan bersih dari sel kanker tersebut. Pastinya sedih ya, tapi kadang kita hanya diberi pilihan yg sama2 sulitnya.

sima said...

Hi Ely,
Seorang dokter dan ahli tusuk jarum di Senayan cerita kalau adiknya yg juga dokter dan tinggal di Belanda terkena kanker payudara dan memutuskan untuk mengangkat keduanya. Kalau aku tahu bahwa double mastectomy bisa mengurangi resiko penyebarannya, aku mungkin juga akan melakukannya. Tapi dokter yang mengoperasi aku nggak pernah menyinggungnya dan waktu itu aku juga buta soal itu.
Denger2 Christina nanti akan menjalani operasi rekonstruksi payudara.

http://ketenanganhati.blo said...

Hai Sima, hai Ely ...,
saya punya temen deket penyitas kanker dari keluarga dokter (hampir semua anggota keluarga berprofesi dokter), pola pikirnya realistik banget & medis banget; karena sudah kena kanker payudara kanan stadium 3; teman saya itu disarankan utk potong yg kiri + indung telur kanan-kiri sekalian. Sekarang sudah 6 tahunan sejak operasi, teman saya itu kondisinya sehat2 & bisa tetap praktek.
Sima ... gimana hasil CT scan? semoga tetap sehat & bersemangat!

T Sima Gunawan said...

Hi Rini...
Memang kita mesti realistis ya menghadapi semua ini.
Hasil CT scan besok baru keluar. Kalau hasilnya bagus, ya syukur...
Kalau hasilnya kurang bagus, ya syukur juga karena itu berarti ketahuan ... (soalnya.. kalo nggak ketahuan kan berabe...)

Elyani said...

Sima, susah juga ya dokter disini kadang malas memberikan informasi yg jelas pada pasien-nya. Kayak masalahku lah. Kalau tau dari dulu bisa histerektomi tanpa mengalami menopause..sudah dari pertama aku pilih option ini. Operasi 2 kali gak enak. Duh jangan sampai deh ada yg ketiga, ke-empat dst.

Terus terang aku salut sama semangat dan energi positif yg Sima tularkan pada semua orang. Kita harus ketemuan ya kalau Sima sudah gak sibuk. Kudoakan hasil scan-nya juga bagus.